Algemene
Voorwaarden

Algemene voorwaarden van Closers Academy

Geldig vanaf 10-04-2025

Inhoudsopgave: 

Artikel 1 – Definities 
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer 
Artikel 3 – Toepasselijkheid 
Artikel 4 – Het aanbod 
Artikel 5 – De overeenkomst 
Artikel 6 – Betalingsvoorwaarden 
Artikel 7 – Herroepingsrecht 
Artikel 8 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd 
Artikel 9 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan 
Artikel 10 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping 
Artikel 11 – Uitsluiting herroepingsrecht 
Artikel 12 – De prijs 
Artikel 13 – Nakoming en extra garantie 
Artikel 14 – Levering en uitvoering 
Artikel 15 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging 
Artikel 16 – Betaling 
Artikel 17 – Klachtenregeling 
Artikel 18 – Geschillen 
Artikel 19 – Aanvullende of afwijkende bepalingen 

Artikel 1 – Definities 

In deze voorwaarden wordt verstaan onder: 

1. Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument 

producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een 

overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten door 

de ondernemer worden geleverd of door een derde partij op basis van een 

afspraak tussen die derde en de ondernemer; 

2. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn 

herroepingsrecht; 

3. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die 

verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit; 

4. Dag: kalenderdag; 

5. Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd 

worden; 

6. Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering 

van zaken, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode; 

7. Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen e-mail 

– dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem 

persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging 

of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de 

informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen 

informatie mogelijk maakt; 

8. Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de 

bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand; 

9. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten, (toegang tot) 

digitale inhoud en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt; 

10. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen de ondernemer en 

de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem 

voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, 

waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede 

gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op 

afstand; 

11. Modelformulier voor herroeping: op de website is een digitale versie van het 

herroeping formulier te vinden. Een andere manier voor herroepen is door 

een email te sturen naar info@closersacademy.com met daarin je bestelnummer 

en het rekeningnummer waarop het aankoopbedrag teruggestort moet 

worden. Alleen herroeping verzoeken die verzonden zijn via het formulier 

en/of naar info@closersacademy.com zullen verwerkt worden aangezien dit de 

enige officiële kanalen zijn om een herroeping aan te vragen. 

12. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor 

het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer 

gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen. 

Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer 

Closers Academy 

closersacademy.com 

Keizersgracht 62 

1015CS Amsterdam 

Support: info@closersacademy.com 

Finance: info@closersacademy.com 

Closers Academy 

KvK: 97006238

BTW: NL867871258B01

Artikel 3 – Toepasselijkheid 

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de 

ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen 

ondernemer en consument. 

2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze 

algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit 

redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de ondernemer voordat de overeenkomst op 

afstand wordt gesloten, aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden 

bij de ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de consument zo 

spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden. 

3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in 

afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt 

gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg 

aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat 

deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen 

op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, 

zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven 

waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden 

kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische 

weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden. 

4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke 

product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde 

lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van 

tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die 

voor hem het meest gunstig is. 

Artikel 4 – Het aanbod 

1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden 

geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld. 

2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de 

aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is 

voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de 

consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van 

afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de 

aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke 

vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet. 

3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat 

de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn 

verbonden. 

Artikel 5 – De overeenkomst 

1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand 

op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het 

voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden. 

2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, 

bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst 

van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze 

aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de 

overeenkomst ontbinden. 

3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer 

passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de 

elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. 

Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe 

passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen. 

4. De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de 

consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die 

feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de 

overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek 

goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd 

gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering 

bijzondere voorwaarden te verbinden. 

5. De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale 

inhoud aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige 

wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden 

opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen: 

6. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument 

met klachten terecht kan; 

7. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het 

herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake 

het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht; 

8. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop; 

9. de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of digitale 

inhoud; voor zover van toepassing de kosten van aflevering; en de wijze van 

betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op afstand; 

10. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst 

een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is; 

11. indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor 

herroeping. 

12. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van 

toepassing op de eerste levering. 

Artikel 6 – Betalingsvoorwaarden 

1. Door het aanmaken van een account ten behoeve van het aangaan van een 

abonnement gaat de gebruiker akkoord met de algemene voorwaarden en de 

betalingsvoorwaarde(n) alsmede het incassobeleid van Autonomy. 

Abonnementskosten en termijnbetalingen worden per automatische incasso 

betaald en worden maandelijks of per kwartaal geïncasseerd, waarvoor de 

gebruiker expliciet akkoord geeft. 

2. Betaling van het abonnement “bepaalde tijd” dient op basis van 

vooruitbetaling te geschieden, althans Gebruiker dient de eerste 

abonnementsperiode te voldoen alvorens Gebruiker de toegang verkrijgt tot 

de content van Autonomy. 

3. De gebruiker heeft ook de keus om de betaling in maximaal zes 

(maand)termijnen te voldoen gedurende een periode van maximaal 6 

maanden. 

4. Indien sprake is van een periodieke betalingsverplichting van Opdrachtgever, 

is Autonomy gerechtigd om de geldende prijzen en tarieven (slechts) conform 

de voorwaarden van de overeenkomst schriftelijk aan te passen, met 

inachtneming van een termijn van tenminste drie maanden. 

5. Wanneer Gebruiker niet aan haar betalingsverplichting voldoet en niet binnen 

de daarvoor door Autonomy gestelde betalingstermijn heeft voldaan aan 

zijn/haar verplichting, is de gebruiker in verzuim. Wanneer de gebruiker niet 

aan zijn/haar betalingsverplichting voldoet en niet binnen de daarvoor door 

Autonomy gestelde betalingstermijn heeft voldaan aan haar verplichting, zal 

de gebruiker eerst een schriftelijke aanmaning ontvangen met een termijn van 

14 dagen na de datum van ontvangst van de aanmaning om alsnog aan de 

betalingsverplichting te voldoen alvorens zij/hij in verzuim raakt. Voornoemde 

aanmaning bevat tevens een opgave van de buitengerechtelijke kosten en 

verdere gevolgen van het intreden van het verzuim indien zij niet binnen 14 

dagen alsnog aan zijn/haar verplichting(en) voldoet. Voor de zakelijke 

gebruiker geldt dat deze gebruiker na afloop van de betalingstermijn van 

rechtswege in verzuim is en geen nadere ingebrekestelling zal ontvangen. 

6. Vanaf de datum dat de gebruiker in verzuim is, zal Autonomy zonder nadere 

ingebrekestelling recht hebben op de wettelijke handelsrente vanaf de eerste 

verzuimdag tot algehele voldoening en vergoeding van de buitengerechtelijke 

kosten conform artikel 6:96 BW te berekenen volgens de staffel uit het besluit 

vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten van 1 juli 2012. 

7. Indien Autonomy meer of hogere kosten heeft gemaakt welke redelijkerwijs 

noodzakelijk zijn, komen deze kosten in aanmerking voor vergoeding. Ook de 

integrale gemaakte gerechtelijke en executiekosten zijn voor rekening van 

Gebruiker. 

8. Autonomy heeft het recht om gebruikers te weigeren indien zij onvoldoende 

kredietwaardig zijn. 

9. De gebruiker is verplicht om de volledige termijnbetalingen af te werken. 

Gebeurt dit niet dan wordt er onherroepelijk een handelsrente vanaf de eerste 

verzuimdag tot algehele voldoening en vergoeding van de buitengerechtelijke 

kosten conform artikel 6:96 BW te berekenen volgens de staffel uit het besluit 

vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten van 1 juli 2012. 

Artikel 7 – Herroepingsrecht 

Bij producten: 

1. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een 

product gedurende een bedenktijd van maximaal 14 dagen zonder opgave 

van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de 

reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) 

verplichten. Dit geldt niet voor zakelijke aankopen. 

2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of 

een vooraf door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, 

het product heeft ontvangen, of: 

3. als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: 

de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het 

laatste product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij de consument 

hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft 

geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende 

levertijd weigeren. 

4. als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of 

onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen 

derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen; 

5. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een 

bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem 

aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen. 

6. een voorschot is NIET herroepbaar. 

7. een dienst waarvan de levering begonnen is/reeds is afgerond is niet 

herroepbaar. 

Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd: 

1. De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor 

levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd 

gedurende maximaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De 

ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar 

deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten. 

2. De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van 

de overeenkomst. 

Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een 

materiële drager is geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht: 

1. Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over 

het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet heeft 

verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van de 

oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgestelde 

bedenktijd. 

2. Indien de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de 

consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van 

de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 14 dagen na de dag 

waarop de consument die informatie heeft ontvangen. 

Artikel 8 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd 

1. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product 

en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de 

mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product 

vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product 

slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen 

doen. 

2. De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het 

product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die 

verder gaat dan toegestaan in lid 1. 

3. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product 

als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle 

wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt. 

Artikel 9 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan 

1. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit 

binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping 

of op andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer. 

2. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 

bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij 

dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de 

ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument 

heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product 

terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken. 

3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien 

redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de 

ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies. 

4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het 

herroepingsrecht ligt bij de consument. 

5. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het 

product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten 

moet dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft 

de consument de kosten voor terugzending niet te dragen. 

6. Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat 

de verrichting van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die 

niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of bepaalde 

hoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument de ondernemer 

een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis 

dat door de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, 

vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis. 

7. De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de 

levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn 

gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot levering van 

stadsverwarming, indien: 

8. de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het 

herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier 

voor herroeping niet heeft verstrekt, of; 

9. de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de 

dienst of levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de 

bedenktijd heeft verzocht. 

10. De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering 

van niet op een materiële drager geleverde digitale inhoud, indien: 

11. hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met 

het beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de 

bedenktijd; 

12. hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van zijn 

toestemming; of 

13. de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te 

bevestigen. 

14. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle 

aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden. 

Artikel 10 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping 

1. Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op 

elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding 

onverwijld een ontvangstbevestiging. 

2. De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief 

eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het 

geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag 

waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer 

aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij 

het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product 

heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt. 

3. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de 

consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere 

methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument. 

4. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering 

dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende 

kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen. 

5. Een voorschot komt NIET in aanmerking voor terugbetaling. Wanneer er dus 

gekozen wordt om een voorschot te betalen en later de rest van het 

openstaande bedrag te voldoen (al dan niet in termijnen) – zal het voorschot 

NIET worden teruggestort wanneer er toch wordt afgezien van de rest van de 

betaling. 

Artikel 11 – Uitsluiting herroepingsrecht 

1. De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het 

herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, 

althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld: 

2. Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op 

de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich 

binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen; 

3. Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Onder een 

openbare veiling wordt verstaan een verkoopmethode waarbij producten, 

digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden aangeboden aan 

de consument die persoonlijk aanwezig is of de mogelijkheid krijgt persoonlijk 

aanwezig te zijn op de veiling, onder leiding van een veilingmeester, en 

waarbij de succesvolle bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of 

diensten af te nemen; 

4. Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen 

als: 

5. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van 

de consument; en 

6. de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de 

ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd of is begonnen; 

7. Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als 

in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien 

en anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten 

en catering; 

8. Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de 

overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering daarvan is 

voorzien; 

9. Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet 

geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele 

keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke 

persoon bestemd zijn; 

10. Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben; 

11. Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of 

hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de 

verzegeling na levering is verbroken; 

12. Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met 

andere producten; 

13. Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van 

de overeenkomst, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 

dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen 

van de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft; 

14. Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan de 

verzegeling na levering is verbroken; 

15. Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen 

hierop; 

16. Als de: 

A. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van 

de consument; en 

B. de consument verklaard bij aanvraag hiervan – mits akkoord gegaan met 

deze voorwaarden – dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest. 

Artikel 12 – De prijs 

1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen 

van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens 

prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven. 

2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten 

waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt 

en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen 

aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel 

vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld. 

3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de 

overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke 

regelingen of bepalingen. 

4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de 

overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen 

heeft en: 

5. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of 

6. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met 

ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat. 

7. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn exclusief 

btw. 

Artikel 13 – Nakoming overeenkomst en extra garantie 

1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan 

de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke 

eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de 

totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of 

overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er 

tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik. 

2. Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur 

verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen 

die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer 

kan doen gelden indien de ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming 

van zijn deel van de overeenkomst. 

3. Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, 

diens toeleverancier, importeur of producent waarin deze aan de consument 

bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe deze 

wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn 

deel van de overeenkomst. 

Artikel 14 – Levering en uitvoering 

1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het 

in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij 

de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten. 

2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer 

kenbaar heeft gemaakt. 

3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene 

voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met 

bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere 

leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging 

ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan 

worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat 

hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het 

recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden maar geen recht op 

eventuele schadevergoeding. Voor online producten en diensten betreft de 

bezorging het aanleveren van de inloggegevens. 

4. Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de 

consument betaald heeft onverwijld terugbetalen. 

5. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de 

ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf 

aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, 

tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. 

Artikel 15 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging 

Opzegging: 

1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan 

en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder 

begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe 

overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste 

één maand. 

2. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en 

die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder 

begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur 

opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels 

en een opzegtermijn van ten hoogste één maand. 3. De consument kan de in 

de vorige leden genoemde overeenkomsten: – te allen tijde opzeggen en niet 

beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde 

periode; – tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn 

aangegaan; – altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer 

voor zichzelf heeft bedongen. 

Verlenging: 

1. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het 

geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of 

diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een 

bepaalde duur. 

2. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is 

aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en 

weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde 

duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde 

overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een 

opzegtermijn van ten hoogste één maand. 

3. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het 

geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor 

onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag 

opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De 

opzegtermijn is ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot 

het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, 

nieuws- en weekbladen en tijdschriften. 

4. Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking 

afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of 

kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt 

automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode. 

Duur: 

1. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de 

consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn 

van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich 

tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten. 

Artikel 16 – Betaling 

1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende 

voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te 

worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn, of bij 

het ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de 

overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een 

dienst, vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de bevestiging 

van de overeenkomst heeft ontvangen. 

2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in 

algemene voorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van meer 

dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen 

enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende 

bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft 

plaatsgevonden. 

3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde 

betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden. 

4. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is 

deze, nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en de 

ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegund om 

alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van 

betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de 

wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem 

gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze 

incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 

2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 

5.000,= met een minimum van € 40,=. De ondernemer kan ten voordele van 

de consument afwijken van genoemde bedragen en percentages. 

Artikel 17 – Klachtenregeling 

1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte 

klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze 

klachtenprocedure. 2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst 

moeten binnen bekwame tijd nadat de consument de gebreken heeft 

geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de 

ondernemer. 

2. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 

dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht 

een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer 

binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst 

en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan 

verwachten. 

3. Indien de klacht niet binnen een redelijke termijn dan wel binnen 3 maanden 

na het indienen van de klacht in onderling overleg kan worden opgelost 

ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling. 

Artikel 18 – Geschillen 

1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze 

algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht 

van toepassing. 

Artikel 19 – Aanvullende of afwijkende bepalingen 

1. Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen 

mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden 

vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een 

toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame 

gegevensdrager.